|
|
|
|
Hasznos tippek |
|
Tuti tippek szakértőinktől, amelyek révén biztonságosabban, kényelmesebben és gazdaságosabban autózhat.
A téli gumi nem csak a havon jobb!
A közép európai telet a száraz, nedves illetve havas útfelületek váltakozása jellemzi. A közlekedési viszonyok gyorsan, akár órák alatt is jelentősen változnak. Mindez viszonylag alacsony, 5oC fok alatti átlaghőmérséklettel párosul. Magyarországon gyakran süllyed a hőmérő jóval a 0o C fok alá, jeges felületekkel is színesítve a kerekek alá kerülő palettát.
Eközben a gépkocsik teljesítménye és tömege növekszik, a vezetés biztonságát növelő technikai újdonságok jó része (pld. ABS), amely többnyire a kerekek közvetítésével fejti ki hatását, pedig a standard felszereltség részévé válik.
Mindez komplex feladat elé állítja a gumiabroncs gyártók fejlesztési csapatait. A legújabb fejlesztésű téli gumiknak ezért sok tekintetben kell túlszárnyalniuk elődjük tudását. Melyek tehát egy téli gumiabroncs teljesítménye szempontjából a kritikus tulajdonságok a magyarországi telet jellemző útviszonyok mellett?
Havas úton - vonóerő átvitel, kormányzás, fékezhetőség
Vizes úton - kormányzás, fékezhetőség, aquaplaning ellenállás
Száraz úton - kormányzás, fékezhetőség, zajszint
Kinek jó megoldás a négy évszakos gumi?
A gépkocsik teljesítményének növekedése, a vezetést segítő kényelmi és biztonsági elektronikák elterjedése nagyobb követelményeket támaszt a gumiabroncsokkal szemben. A technológia fejlődésével, új anyagok alkalmazásával a modern gumiabroncsok egyre inkább specializálódnak, igazodva nemcsak a jármű, hanem az adott évszakban jellemző út és időjárási viszonyok által támasztott követelményekhez is.
Ezért, különösen a nagyteljesítményű gépkocsik esetében a megfelelő évszakhoz tervezett gumiabroncs használata jelenti az ideális megoldást. A magyar klimatikus viszonyok mellett márciustól október közepéig a nyári, a fennmaradó időszakban pedig a téli gumiabroncsok nyújtanak optimális biztonságot és teljesítményt.
Lehetnek azonban olyan gazdasági és egyéb szempontok, amelyek alapján, bizonyos esetekben ésszerű alternatívának tűnik a négy évszakos, vagyis egész éves használatra tervezett gumiabroncsok használata. Ha nyári gumiabroncsai már cserére szorulnak, de ősszel nem tervezi téli gumiabroncs vásárlását, akkor mindenképpen jobban dönt, ha új nyári gumi helyett jó minőségű négy évszakos gumiabroncsot vásárol.
Négy évszakos gumiabroncsot akkor érdemes választania, ha
- Egész évben ugyanazt a gumiabroncsot kívánja használni, nem tervezi külön nyári és téli garnitúra beszerzését
- Télen, különösen rossz időben nem használja rendszeresen autóját
- Általában inkább rövidebb távolságokon közlekedik
- Nem, vagy csak ritkán vezet nagyobb sebességgel
- Fontos szempont a gazdaságosság, de emiatt nem kíván lemondani a biztonságról
A négy évszakos gumiabroncsok, speciális tulajdonságaik és anyagaik miatt általában drágábbak a hasonló kategóriájú nyári gumiknál. Használatukkal azonban megtakarítható a szezonális átszerelési költség és, bár teljesen nem pótolják a speciális téli gumit, a hidegebb hónapokban bármilyen nyári gumihoz képest nagyobb biztonságot nyújtanak.
Milyen gumiabroncs való az Ön autójához?
A gumiabroncs kínálat dzsungelében eligazodni nem egyszerű. Mégis, létezik néhány egyszerű szempont, amit szem előtt tartva nagyobb eséllyel választunk olyan gumiabroncsot, amellyel autónk és mi is elégedettek leszünk. A következőkben ehhez kívánunk segítséget nyújtani a három fő kategória rövid bemutatásával:
Kiegyensúlyozott teljesítményű gumiabroncsok
Az átlagos motorteljesítményű, kis és középkategóriájú gépkocsik gumiabroncsainál a kiegyensúlyozott tulajdonságokon van a hangsúly. Ez érvényre jut a gyárilag szerelt gumiabroncsok kiválasztásában is. Bár ebben a szegmensben is megfigyelhető tendencia a profilszélesség növekedése, az oldalfalmagasság arányának csökkenése és a kerékátmérők növekedése elsődleges szempont marad a kényelem, futásteljesítmény, a környezetkímélés és gazdaságosság megfelelő egyensúlyának megteremtése.
A kategória tipikus képviselői a T (190 km/h) sebesség indexű gumiabroncsok, a /80 és /65 közötti szériában.
Nagyteljesítményű gumiabroncsok
Ma már a 90-100 LE feletti teljesítménnyel rendelkező, nehezebb és tágasabb gépkocsikon található nagyteljesítményű gumiabroncsok teszik ki a gyárilag szerelt mennyiség nagyobbik részét. A technológia fejlődése révén lehetővé válik a gumiabroncsok és a gépkocsiba szerelt elektronikus kényelmi és biztonsági berendezések összehangolása, a teljesítmény csökkenése nélkül. A nagyobb átmérőjű könnyűfém keréktárcsák és szélesebb, alacsonyabb oldalfal magasságú gumiabroncsok felszerelése nem csupán a teljesítmény biztonságos kihasználását segíti, de az egész autó esztétikai megjelenését is javítja. A nagyteljesítményű gumiabroncsok a "kerék tuning" alkalmazásoknak is ideális eszközei.
E kategória tipikus képviselői a H (210 km/h) és V (240 km/h) sebesség indexű gumiabroncsok, a /65 és /50 közötti szériában.
Ultra nagyteljesítményű gumiabroncsok
Az ultra nagyteljesítményű gumiabroncsok régebben főként csak egzotikus sportkocsikon fordultak elő. Ez a szegmens ma már standard gyári szerelésnek számít a tekintélyes motorteljesítményt felmutató, közép és felső kategóriájú, modern, sportos limuzinok és egyterűek vonalán. A nagyobb kerékátmérő, széles futófelület, alacsony oldalfalmagasság arány és magasabb sebességkategória révén a teljesítmény extrém helyzetekben is tökéletesen uralható. Javulnak a vezetési tulajdonságok, pontosabbak a kormányreakciók és csökken a fékút. Ezek a gumiabroncsok sok esetben hasznosítják a versenypályán szerzett tapasztalatokat, a gyártási technológia és anyagkutatás legújabb eredményeit. A high-tech tartalom és csúcsteljesítmény mellett természetesen ezek a gumik szerves részét képezik az autó esztétikai megjelenésének is.
E kategóriában találjuk a W (270 km/h), Y (300 km/h) sebesség indexű és az ún. ZR-es (240 km/h felett) gumiabroncsokat, a /55 és /30 közötti vagy akár ennél is alacsonyabb szériában.
Gumiabroncs választás egyszerűen
|
|
|
|