Mobilio

Oldaltérkép | E-mail küldés
Aktuális Aktuális Hálózatunkról Hálózatunkról Termékek Termékek Szolgáltatások Szolgáltatások Tanácsok Tanácsok Akciók Akciók Szervizek Szervizek Kapcsolat
Mobilio SegédHasznos tippekGyakori kérdések
     


Gyakori kérdések
Honlapunk e rovatában a gumiabroncsokkal, kerekekkel kapcsolatban felmerülő gyakoribb felhasználói kérdésekre adunk választ. A tartalom szakszerűségét a Mobilio hálózattal üzleti kapcsolatban álló, vezető gumiabroncs és felni gyártó cégek szakemberei is segítik.

Régebbi gyártású gumi vásárlása
A weboldalunkon megjelenő találati listákban DOT bejegyzés jelöli azokat a teljes értékű, de régebbi gyártású gumiabroncsokat amelyeket különösen kedvező áron kínálunk. Fontos tudni, hogy nem valamilyen hiba miatti leértékelésről van szó. Ezek az abroncsok minden esetben közvetlenül a gyártótól beszerzett, első osztályú és teljes garanciával kínált termékek, amelyek alkalmi vételt jelenthetnek a minőséget olcsóbban kereső vásárlók számára.

További információkért
tekintse meg a gumiabroncs gyártók állásfoglalását..


Mit is takar pontosan a téli gumi megnevezés?

M+S jelölés

Az angol "sár és hó" szavak kezdőbetűiből származó rövidítés, amelyet sok országban minden durvább mintázatú gumiabroncson feltüntetnek, függetlenül attól, hogy valóban alkalmas-e téli használatra vagy sem. Ezért ez a jelölés önmagában nem elegendő a valódi téli gumik azonosítására!

Hópehely szimbólum

Azt jelzi, hogy a gumiabroncs teljesítménye a vizsgált kritériumok tekintetében jobb, mint a meghatározott referencia értékek. Az utóbbi néhány évben ez a szimbólum egyre inkább elterjedt a valódi téli gumiabroncsok megkülönböztetésére. A hópehely szimbólumot viselő gumik általában az élmezőnyben végeznek a teszteken.

Lamellák

A korszerű téli gumik elengedhetetlen tartozékai. Egy korszerű téli abroncson akár 2000 lamella is található. A lamellák kialakítása gyártónként eltér, de fő szerepük azonos: jelentősen megnövelik a kapaszkodó élek számát. Ezzel a csúszós útfelületen javul az erőátvitel és az oldaltartás.

Speciális gumikeverék

A téli gumik felülete alacsony hőmérséklet mellett is rugalmas marad. Így az abroncs hideg úton is megfelelő tapadással rendelkezik. A sokak által már közhelyként ismert 7°C fokos határ esetében tehát nem a levegő, hanem az útfelület hőmérséklete a mérvadó! Így már az októberi hideg reggeleken is előnyös lehet a téli gumi használata.

Megfelelő futómintázati mélység

A nyári gumik törvényben előírt minimális futómintázati mélysége 1,6 mm. A téli gumik esetében azonban minimum 4 mm-es futómintázati mélység szükséges ahhoz, hogy a lamellák és a vízelvezetés megfelelő hatásfokkal működjenek. Ennél kisebb mintázati mélységgel még a hópehely szimbólummal jelölt gumiabroncsok sem nyújtanak valódi téli teljesítményt. Ezért óvakodjunk az alacsony áron kínált jó állapotú, használt téli gumik vásárlásától!



Miért jó alternatíva a komplett téli kerék?
  • lehetővé válik a téli használatra inkább alkalmas, keskenyebb váltóméretre való átállás, ami többnyire a gumiabroncs árában is megtakarítást eredményez
  • megtakarítható a szezonális átszerelési költség
  • szezonális váltáskor rövidül a szervizben töltött várakozási idő
  • az értékes, gyári könnyűfém felniket megóvhatjuk a sózott utak által okozott korróziótól
  • sok esetben a hólánc használata is csak a méretváltással együtt lehetséges


Mit takar a "defekttűrő" gumiabroncs elnevezés?
A defekttűrő gumiabroncsok fejlesztését egyrészt a felhasználói igények (nagyobb biztonságra való törekvés, a defekttel együtt járó kellemetlenségek illetve a mobilitás elvesztése okozta veszélyhelyzetek elkerülése) másrészt a gépkocsi gyártók törekvései (pótkerék elhagyása, súlycsökkentés, rakodótér növelése stb) egyaránt motiválták. Mára már kialakult az a technológia, amely révén az ún. "Run Flat" abroncsok minden vezető gyártó kínálatában megtalálhatók. A defekttűrő gumiabroncsok méretválasztéka még viszonylag szűk és elsősorban a felső kategóriás gépkocsik igényeihez igazodik, de az új technológia elterjedése folyamatos.

A defekttűrő gumiabroncs legfontosabb előnye, hogy a gépkocsi a gumiban lévő levegő teljes elvesztése esetén is mozgásképes marad és akár 200 km megtételére is képes, max. 80 km/ sebességgel. Ezt az teszi lehetővé, hogy a gumiabroncs speciális, megerősített oldalfala képes légnyomás nélkül is megtartani a gépkocsi súlyát. A különleges peremkialakítás pedig meggátolja, hogy a gumi leforduljon a keréktárcsáról. Mivel e tulajdonságok miatt a vezető nem érzékeli a defektet a Run Flat gumiabroncsok használata csak légnyomás ellenőrző rendszerrel együtt lehetséges. A gyári szerelésnél ezt a gépkocsi felszerelése tartalmazza, de léteznek utólag beszerelhető ilyen rendszerek is. A legelterjedtebb "Run Flat" technológiával készült gumiabroncsok további előnye, hogy azok a hagyományos keréktárcsára szerelhetők. Ez azt is jelenti, hogy megfelelő méret esetén a defekttűrő rendszer szinte bármelyik gépkocsiba, utólag is beépíthető.


Mikor válasszunk négy évszakos gumiabroncsot?
Ha nyári gumiabroncsai már cserére szorulnak, és ősszel nem tervezi téli garnitúra vásárlását, akkor új nyári gumi helyett érdemes megfontolnia jó minőségű, négy évszakos gumiabroncs felszerelését.

Négy évszakos gumiabroncsot akkor érdemes választania, ha
  • Egész évben ugyanazt a gumiabroncsot kívánja használni
  • Télen, különösen rossz időben kevesebbet autózik
  • Általában inkább rövidebb távolságokon közlekedik
  • Nem, vagy csak ritkán vezet nagyobb sebességgel
  • A gazdaságosság mellett fontos szempont a biztonság
A négy évszakos gumik használatával megtakarítható a szezonális átszerelési költség és azokkal a téli időszakban nagyobb biztonsággal közlekedhet.


Meddig használható egy gumiabroncs?
A gumiabroncs a mindennapi használat során jelentős fizikai erőknek van kitéve. Ez a folyamatos, dinamikus terhelés a szerkezet kifáradását és a tapadást biztosító futófelület elkopását eredményezi. Az időjárás és egyéb külső tényezők hatására ugyanakkor maga a gumi is öregszik, felületén repedések alakulnak ki, elveszti rugalmasságát. Ez utóbbi lassú folyamat, de hatására a gumiabroncs alkalmatlanná válik a biztonságos közlekedésre. Az öregedési folyamat miatt 8-10 évnél régebbi gumiabroncs már nem biztonságos használni, akkor sem, ha az esetleg keveset futott.

A gumik túlnyomó többsége azonban szerencsére nem éri meg ezt a kort és a mindennapi használatban kopik el.

Szezonális átszereléskor mindig felmerül a kérdés: érdemes-e az éppen leszerelt gumiabroncsokat tároltatni, esetleg hazavinni vagy már elhasználódtak annyira, hogy a visszaszerelés helyett a következő szezonváltáskor inkább a cseréjük jön szóba?

A közúti járművek forgalomban tartásának műszaki feltételeit szabályozó hatályos jogszabályok (6/1990 KÖHÉM Rendelet) előírásai szerint a 0,75 m-t meg nem haladó kerékátmérőjű gépkocsik gumiabroncsainak mintázati mélysége a gumiabroncs teljes felületén el kell, hogy érje az 1,6 mm-t. Ebbe a kategóriába tartozik a normál személygépkocsik és terepjárók túlnyomó többsége.

Ez elég bonyolultnak hangzik, ugye?

Körben a gumi felületén 1,6 mm-t megméregetni nem egyszerű feladat, de szerencsére van egy könnyebb módja is annak, hogy ránézéssel ellenőrizzük, vajon autónk tavalyról elővett nyári gumiabroncsai kielégítik-e még ezt a feltételt.

A gumiabroncs kerületén, általában 6-7 helyen a mintázati árkok alján keskeny, keresztben futó borda található. Ez az ún. kopásjelző, aminek helyét a gumiabroncs oldalfalán, a futómintázat pereméhez közel, kis TWI feliratok is jelzik. A kopásjelző magassága pontosan 1,6 mm. Ha tehát gumiabroncsunk mintázata ugyanilyen magasságig már lekopott, akkor az elérte a jogszabályban meghatározott minimumot és cserélni kell.

Különösen vizes úton, nagyobb sebességgel közlekedve érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a gumiabroncs kopásával a csökkenő mintázati mélység egyre kisebb hatékonysággal képes a vizet elvezetni a kerekek alól. Ezért kopottabb gumiabroncs esetében jelentősen nő az aquaplaning kockázata, vagyis amikor az útfelület és a kerekek között egy vízfilm keletkezik, és autónk hirtelen kormányozhatatlanná válik. Ehhez nem kell 130 km-es sebességgel száguldani, a jelenség akár 75-80 km-es tempónál is bekövetkezhet.

A téli, latyakos úton tehát a csekély futómintázati mélység különösen veszélyes lehet. A téli gumik esetében a lamellák hatékonysága a kopás mértékével hatványozottan csökken. Ezáltal drasztikusan romlik a vonóerő átvitel és a fékezés hatékonysága. A téli útviszonyok mellett az 1,6 mm-es mintázati mélység, bár megfelel a rendeletben előírtaknak, nem elégséges. A megfelelő teljesítmény és biztonság fenntartása érdekében a téli gumiabroncsot ezért már 4 mm-es mintázati mélység elérésekor érdemes újra cserélni.

A gumiabroncs előírtnál mélyebb futómintázata tehát mindig nagyobb biztonságot jelent.



Miért fontos a helyes légnyomás?
A pneumatikus gumiabroncsokat a bennük lévő levegő nyomása tartja olyan helyzetben, hogy a jármű terhét, a gyorsítás, fékezés és kanyarodás dinamikus erőit károsodás nélkül elviseljék. A helyes légnyomás az utazási komfort érdekében is fontos, de a járműgyártó által, a terhelés és a gumiabroncs méretétől függően előírt légnyomástól való lényeges eltérés egyéb, veszélyes és zsebbevágó következményekkel is járhat.

Kevéssé köztudott, hogy az alacsony légnyomás a jármű stabilitását lényegesen rontja, az autó "mászkál" az úton és a fékút hossza is jelentősen megnő. Mindez váratlan helyzetben nem csupán az autóban ülőkre, hanem a közlekedés többi résztvevőjére nézve is balesetveszélyt jelent. A túl alacsony légnyomással használt gumiabroncs a nagyobb sebességnél fellépő fokozott túlmelegedés és kifáradás miatt hirtelen szétszakadhat, tragikus következményeket okozva.

A biztonság mellett a helyes légnyomás a gumiabroncs élettartama szempontjából is kritikus. Mind a túl magas, mind a túl alacsony légnyomás a gumiabroncs abnormális kopását és gyorsabb elhasználódását eredményezi. A légnyomás rendszeres, 3-4 hetenkénti ellenőrzésével és beállításával mindez elkerülhető. Fontos, hogy a gumiabroncsok légnyomásának ellenőrzését mindig hideg állapotban végezze el, mert a hosszabb út vagy nagyobb sebességű használat után elvégzett mérés nem ad helyes értéket.

Vajon Önnek mennyibe kerül a levegő vagy annak hiánya?
Ha kétségei vannak, guruljon be a legközelebbi Mobilio szervizbe, hogy szakembereink ellenőrizhessék gumiabroncsainak kopását és beállíthassák a helyes légnyomást.


Gumiabroncs márkák
Continental | Dunlop | Fulda | General Tire | Goodyear | Michelin | Pirelli | Hankook | Uniroyal | Laufenn | Vredestein | Sava
Alutec könnyűfém keréktárcsák
13" 14" 15" 16" 17" 18" 19" 20"