Mobilio

Oldaltérkép | E-mail küldés
Aktuális Aktuális Hálózatunkról Hálózatunkról Termékek Termékek Szolgáltatások Szolgáltatások Tanácsok Tanácsok Akciók Akciók Szervizek Szervizek Kapcsolat
Mobilio SegédHasznos tippekGyakori kérdések
     


Gyakori kérdések
Honlapunk e rovatában a gumiabroncsokkal, kerekekkel kapcsolatban felmerülő gyakoribb felhasználói kérdésekre adunk választ. A tartalom szakszerűségét a Mobilio hálózattal üzleti kapcsolatban álló, vezető gumiabroncs és felni gyártó cégek szakemberei is segítik.

Régebbi gyártású gumi vásárlása
A weboldalunkon megjelen? találati listákban DOT bejegyzés jelöli azokat a teljes érték?, de régebbi gyártású gumiabroncsokat amelyeket különösen kedvez? áron kínálunk. Fontos tudni, hogy nem valamilyen hiba miatti leértékelésr?l van szó. Ezek az abroncsok minden esetben közvetlenül a gyártótól beszerzett, els? osztályú és teljes garanciával kínált termékek, amelyek alkalmi vételt jelenthetnek a min?séget olcsóbban keres? vásárlók számára.

További információkért
tekintse meg a gumiabroncs gyártók állásfoglalását..


Mit is takar pontosan a téli gumi megnevezés?

M+S jelölés

Az angol "sár és hó" szavak kezd?bet?ib?l származó rövidítés, amelyet sok országban minden durvább mintázatú gumiabroncson feltüntetnek, függetlenül attól, hogy valóban alkalmas-e téli használatra vagy sem. Ezért ez a jelölés önmagában nem elegend? a valódi téli gumik azonosítására!

Hópehely szimbólum

Azt jelzi, hogy a gumiabroncs teljesítménye a vizsgált kritériumok tekintetében jobb, mint a meghatározott referencia értékek. Az utóbbi néhány évben ez a szimbólum egyre inkább elterjedt a valódi téli gumiabroncsok megkülönböztetésére. A hópehely szimbólumot visel? gumik általában az élmez?nyben végeznek a teszteken.

Lamellák

A korszer? téli gumik elengedhetetlen tartozékai. Egy korszer? téli abroncson akár 2000 lamella is található. A lamellák kialakítása gyártónként eltér, de f? szerepük azonos: jelent?sen megnövelik a kapaszkodó élek számát. Ezzel a csúszós útfelületen javul az er?átvitel és az oldaltartás.

Speciális gumikeverék

A téli gumik felülete alacsony h?mérséklet mellett is rugalmas marad. Így az abroncs hideg úton is megfelel? tapadással rendelkezik. A sokak által már közhelyként ismert 7°C fokos határ esetében tehát nem a leveg?, hanem az útfelület h?mérséklete a mérvadó! Így már az októberi hideg reggeleken is el?nyös lehet a téli gumi használata.

Megfelel? futómintázati mélység

A nyári gumik törvényben el?írt minimális futómintázati mélysége 1,6 mm. A téli gumik esetében azonban minimum 4 mm-es futómintázati mélység szükséges ahhoz, hogy a lamellák és a vízelvezetés megfelel? hatásfokkal m?ködjenek. Ennél kisebb mintázati mélységgel még a hópehely szimbólummal jelölt gumiabroncsok sem nyújtanak valódi téli teljesítményt. Ezért óvakodjunk az alacsony áron kínált jó állapotú, használt téli gumik vásárlásától!



Miért jó alternatíva a komplett téli kerék?
  • lehet?vé válik a téli használatra inkább alkalmas, keskenyebb váltóméretre való átállás, ami többnyire a gumiabroncs árában is megtakarítást eredményez
  • megtakarítható a szezonális átszerelési költség
  • szezonális váltáskor rövidül a szervizben töltött várakozási id?
  • az értékes, gyári könny?fém felniket megóvhatjuk a sózott utak által okozott korróziótól
  • sok esetben a hólánc használata is csak a méretváltással együtt lehetséges


Mit takar a "defektt?r?" gumiabroncs elnevezés?
A defektt?r? gumiabroncsok fejlesztését egyrészt a felhasználói igények (nagyobb biztonságra való törekvés, a defekttel együtt járó kellemetlenségek illetve a mobilitás elvesztése okozta veszélyhelyzetek elkerülése) másrészt a gépkocsi gyártók törekvései (pótkerék elhagyása, súlycsökkentés, rakodótér növelése stb) egyaránt motiválták. Mára már kialakult az a technológia, amely révén az ún. "Run Flat" abroncsok minden vezet? gyártó kínálatában megtalálhatók. A defektt?r? gumiabroncsok méretválasztéka még viszonylag sz?k és els?sorban a fels? kategóriás gépkocsik igényeihez igazodik, de az új technológia elterjedése folyamatos.

A defektt?r? gumiabroncs legfontosabb el?nye, hogy a gépkocsi a gumiban lév? leveg? teljes elvesztése esetén is mozgásképes marad és akár 200 km megtételére is képes, max. 80 km/ sebességgel. Ezt az teszi lehet?vé, hogy a gumiabroncs speciális, meger?sített oldalfala képes légnyomás nélkül is megtartani a gépkocsi súlyát. A különleges peremkialakítás pedig meggátolja, hogy a gumi leforduljon a keréktárcsáról. Mivel e tulajdonságok miatt a vezet? nem érzékeli a defektet a Run Flat gumiabroncsok használata csak légnyomás ellen?rz? rendszerrel együtt lehetséges. A gyári szerelésnél ezt a gépkocsi felszerelése tartalmazza, de léteznek utólag beszerelhet? ilyen rendszerek is. A legelterjedtebb "Run Flat" technológiával készült gumiabroncsok további el?nye, hogy azok a hagyományos keréktárcsára szerelhet?k. Ez azt is jelenti, hogy megfelel? méret esetén a defektt?r? rendszer szinte bármelyik gépkocsiba, utólag is beépíthet?.


Mikor válasszunk négy évszakos gumiabroncsot?
Ha nyári gumiabroncsai már cserére szorulnak, és ?sszel nem tervezi téli garnitúra vásárlását, akkor új nyári gumi helyett érdemes megfontolnia jó min?ség?, négy évszakos gumiabroncs felszerelését.

Négy évszakos gumiabroncsot akkor érdemes választania, ha
  • Egész évben ugyanazt a gumiabroncsot kívánja használni
  • Télen, különösen rossz id?ben kevesebbet autózik
  • Általában inkább rövidebb távolságokon közlekedik
  • Nem, vagy csak ritkán vezet nagyobb sebességgel
  • A gazdaságosság mellett fontos szempont a biztonság
A négy évszakos gumik használatával megtakarítható a szezonális átszerelési költség és azokkal a téli id?szakban nagyobb biztonsággal közlekedhet.


Meddig használható egy gumiabroncs?
A gumiabroncs a mindennapi használat során jelent?s fizikai er?knek van kitéve. Ez a folyamatos, dinamikus terhelés a szerkezet kifáradását és a tapadást biztosító futófelület elkopását eredményezi. Az id?járás és egyéb küls? tényez?k hatására ugyanakkor maga a gumi is öregszik, felületén repedések alakulnak ki, elveszti rugalmasságát. Ez utóbbi lassú folyamat, de hatására a gumiabroncs alkalmatlanná válik a biztonságos közlekedésre. Az öregedési folyamat miatt 8-10 évnél régebbi gumiabroncs már nem biztonságos használni, akkor sem, ha az esetleg keveset futott.

A gumik túlnyomó többsége azonban szerencsére nem éri meg ezt a kort és a mindennapi használatban kopik el.

Szezonális átszereléskor mindig felmerül a kérdés: érdemes-e az éppen leszerelt gumiabroncsokat tároltatni, esetleg hazavinni vagy már elhasználódtak annyira, hogy a visszaszerelés helyett a következ? szezonváltáskor inkább a cseréjük jön szóba?

A közúti járm?vek forgalomban tartásának m?szaki feltételeit szabályozó hatályos jogszabályok (6/1990 KÖHÉM Rendelet) el?írásai szerint a 0,75 m-t meg nem haladó kerékátmér?j? gépkocsik gumiabroncsainak mintázati mélysége a gumiabroncs teljes felületén el kell, hogy érje az 1,6 mm-t. Ebbe a kategóriába tartozik a normál személygépkocsik és terepjárók túlnyomó többsége.

Ez elég bonyolultnak hangzik, ugye?

Körben a gumi felületén 1,6 mm-t megméregetni nem egyszer? feladat, de szerencsére van egy könnyebb módja is annak, hogy ránézéssel ellen?rizzük, vajon autónk tavalyról el?vett nyári gumiabroncsai kielégítik-e még ezt a feltételt.

A gumiabroncs kerületén, általában 6-7 helyen a mintázati árkok alján keskeny, keresztben futó borda található. Ez az ún. kopásjelz?, aminek helyét a gumiabroncs oldalfalán, a futómintázat pereméhez közel, kis TWI feliratok is jelzik. A kopásjelz? magassága pontosan 1,6 mm. Ha tehát gumiabroncsunk mintázata ugyanilyen magasságig már lekopott, akkor az elérte a jogszabályban meghatározott minimumot és cserélni kell.

Különösen vizes úton, nagyobb sebességgel közlekedve érdemes azonban szem el?tt tartani, hogy a gumiabroncs kopásával a csökken? mintázati mélység egyre kisebb hatékonysággal képes a vizet elvezetni a kerekek alól. Ezért kopottabb gumiabroncs esetében jelent?sen n? az aquaplaning kockázata, vagyis amikor az útfelület és a kerekek között egy vízfilm keletkezik, és autónk hirtelen kormányozhatatlanná válik. Ehhez nem kell 130 km-es sebességgel száguldani, a jelenség akár 75-80 km-es tempónál is bekövetkezhet.

A téli, latyakos úton tehát a csekély futómintázati mélység különösen veszélyes lehet. A téli gumik esetében a lamellák hatékonysága a kopás mértékével hatványozottan csökken. Ezáltal drasztikusan romlik a vonóer? átvitel és a fékezés hatékonysága. A téli útviszonyok mellett az 1,6 mm-es mintázati mélység, bár megfelel a rendeletben el?írtaknak, nem elégséges. A megfelel? teljesítmény és biztonság fenntartása érdekében a téli gumiabroncsot ezért már 4 mm-es mintázati mélység elérésekor érdemes újra cserélni.

A gumiabroncs el?írtnál mélyebb futómintázata tehát mindig nagyobb biztonságot jelent.



Miért fontos a helyes légnyomás?
A pneumatikus gumiabroncsokat a bennük lév? leveg? nyomása tartja olyan helyzetben, hogy a járm? terhét, a gyorsítás, fékezés és kanyarodás dinamikus er?it károsodás nélkül elviseljék. A helyes légnyomás az utazási komfort érdekében is fontos, de a járm?gyártó által, a terhelés és a gumiabroncs méretét?l függ?en el?írt légnyomástól való lényeges eltérés egyéb, veszélyes és zsebbevágó következményekkel is járhat.

Kevéssé köztudott, hogy az alacsony légnyomás a járm? stabilitását lényegesen rontja, az autó "mászkál" az úton és a fékút hossza is jelent?sen megn?. Mindez váratlan helyzetben nem csupán az autóban ül?kre, hanem a közlekedés többi résztvev?jére nézve is balesetveszélyt jelent. A túl alacsony légnyomással használt gumiabroncs a nagyobb sebességnél fellép? fokozott túlmelegedés és kifáradás miatt hirtelen szétszakadhat, tragikus következményeket okozva.

A biztonság mellett a helyes légnyomás a gumiabroncs élettartama szempontjából is kritikus. Mind a túl magas, mind a túl alacsony légnyomás a gumiabroncs abnormális kopását és gyorsabb elhasználódását eredményezi. A légnyomás rendszeres, 3-4 hetenkénti ellen?rzésével és beállításával mindez elkerülhet?. Fontos, hogy a gumiabroncsok légnyomásának ellen?rzését mindig hideg állapotban végezze el, mert a hosszabb út vagy nagyobb sebesség? használat után elvégzett mérés nem ad helyes értéket.

Vajon Önnek mennyibe kerül a leveg? vagy annak hiánya?
Ha kétségei vannak, guruljon be a legközelebbi Mobilio szervizbe, hogy szakembereink ellen?rizhessék gumiabroncsainak kopását és beállíthassák a helyes légnyomást.


Gumiabroncs márkák
Dunlop | Fulda | Goodyear | Michelin | Pirelli | Hankook | Laufenn | Vredestein | Sava
Alutec könnyűfém keréktárcsák
13" 14" 15" 16" 17" 18" 19" 20"