Mobilio

Oldaltérkép | E-mail küldés
Aktuális Aktuális Hálózatunkról Hálózatunkról Termékek Termékek Szolgáltatások Szolgáltatások Tanácsok Tanácsok Akciók Akciók Szervizek Szervizek Kapcsolat
FőoldalHírek
     


Hírek
Gumiabroncs nyomásellenőrző rendszer
2015-10-08

2014. november 1-től az EU területén forgalomba helyezett minden új személyautóban kötelező felszereltség a gumiabroncs nyomásellenőrző rendszer, elterjedt angol rövidítéssel TPMS. Ez a műszaki újdonság jelentősen megváltoztatja a szezonális gumicsere eddig megszokott folyamatát és az autó tulajdonosokat is komoly döntés elé állítja.

Szervizeink felkészültek a TPMS rendszerrel felszerelt autók fogadására és arra, hogy szakszerű tájékoztatással is segítsék az új biztonsági elem előnyeinek megértését és kihasználását.


Mit takar pontosan a TPMS elnevezés?

Olyan, a gépkocsiba beépített rendszer, amely folyamatosan ellenőrzi a gumiabroncsokban lévő nyomást ill. annak változását és az erre vonatkozó információkat menet közben a műszerfalon is megjeleníti a vezető számára.

Indirekt és direkt megoldás

Az indirekt TPMS az autó ABS érzékelőit felhasználva, a kerék gördülési átmérőjének változása alapján jelzi, ha a beállított keréknyomás a már veszélyesnek ítélt 30%-ot meghaladó mértékben csökken. Ez a rendszer álló helyzetben nem működik. Nem képes a nyomásérték mérésére és nem jelzi, hogy melyik keréknél lehet a probléma.

A direkt TPMS ezzel szemben kerékpozíciónként pontos adatokat szolgáltat. A guminyomás mellett egyes típusai kijelzik a gumiabroncs belső hőmérsékletét is. Már akkor riaszt, ha a keréknyomás 20%-ot meghaladó mértékben csökken. Álló helyzetben is mér, így a keréknyomás gyors és kényelmes ellenőrzését is lehetővé teszi. Előnyei miatt a direkt TPMS az elterjedtebb, jelenleg a gépkocsik 65%-ban már ez a rendszer üzemel.

Hogyan működik a direkt TPMS?

Az autó kerekében egy szeleppel egybeépített, saját elemmel működő érzékelő található. Az érzékelő a kerékben lévő nyomásadatokat rövid időközönként rádió jelekkel továbbítja a központi vezérlő egységnek. Minden érzékelő egyedi azonosítóval rendelkezik, ezért a rendszer azt is tudja, hogy az adat melyik kerékből származik. A kerekből összegyűjtött adatok feldolgozása után a központi egység megjeleníti az információt a műszerfalon illetve a határértéket meghaladó nyomáscsökkenés esetén vészjelzést küld a vezetőnek.

Mit jelenthet, ha ez a szimbólum világít vagy villog a műszerfalon?

- Valamelyik gumiabroncsban túl alacsony a légnyomás az előírt értékhez képest
- A TPMS rendszer valamelyik eleme meghibásodott és nem működik kielégítően

A figyelmeztető jelzés természetesen akkor bekapcsol és folyamatosan működik ha a kerékben nincs TPMS érzékelő. A hibajelzés típusától függően vissza kell állítani a gumiabroncsokban az előírt légnyomást vagy olyan szervizhez kell fordulnia, amely rendelkezik a TPMS hiba diagnosztizálásához és javításához szükséges speciális eszközökkel és felkészültséggel.

Milyen szervizmunkát és javítást végeznek szervizeink?

Szervizeinkben a kerékben lévő TPMS szelep és érzékelő egység hibáit diagnosztizáljuk és javítjuk. A TPMS rendszer más elemeinek, mint pld. a központi vezérlő egység vagy a kijelző meghibásodása esetén célszerű márkaszervizhez fordulni.

Milyen ok miatt válhat szükségessé a TPMS szelep és érzékelő cseréje?

A jó minőségű érzékelőkben lévő elemek élettartama 5-7 év, amely a futott km-től is függ. Az elemek nem cserélhetők ezért azok lemerülése esetén a teljes egység cseréjére van szükség. A szelep és az érzékelő a magas hőmérséklet, a nagy hőingadozás, a korrózió és az erős mechanikai hatások miatt nagy igénybevételnek kitett alkatrész. A fokozott elhasználódás vagy külső mechanikai hatás miatti sérülések, funkcióvesztés csak a sérült alkatrész cseréjével javítható.

Mi a teendő ha csak a gumiabroncsok átszerelése történik?

A gyártói előírás szerint a megfelelő állapotban lévő szelep és szenzor esetén is minden gumicsere alkalmával vagy a TPMS szelep egyik kerékből a másikba történő átszerelésekor szükséges a kopásnak kitett alkatrészek és tömítések cseréje. Ehhez ún. szerviz kitek állnak rendelkezésre. Az előírt szervizelés elvégzése nemcsak fontos feltétele a szelep és szenzor további hibamentes működésének de meghosszabbítja azok élettartamát is.

Milyen TPMS alkatrészeket építenek be szervizeink?

A TPMS megbízható működésének fenntartása a biztonság és gazdaságos működés fontos feltétele. A sérült TPMS alkatrészek pótlása vagy egy új kerék garnitúra TPMS szenzorokkal történő felszerelése jelentős többletköltség. Ezért szervizeinkben csak a legmagasabb minőségű alkatrészeket használjuk. Ezek olyan gyártók termékei, amelyek egyúttal közvetlen és meghatározó autógyári beszállítók is.

Mi a különbség a gyárilag beépített és a szervizeinkben beszerelt TPMS szelep között?

A gyárilag beszerelt TPMS szelep és érzékelő előre beégetett módon tartalmazza az adott autóhoz szükséges programot. Az utánpótlás piaci érzékelők ún. univerzális típusok. Ez azt jelenti, hogy az autó típustól függő programozás vagy aktiválás közvetlenül a beszereléskor történik. A gyári szenzorok ellenőrzéséhez, adatainak kiolvasásához, az új szenzorok programozásához speciális eszközök szükségesek. A programozást és a szenzor csere után szükséges újratanítást illetve a rendszer működésének végső ellenőrzését szervizeink végzik el.

Milyen előnyökkel jár a TPMS használata?

Növeli a biztonságot és azáltal, hogy a kerékben bekövetkező hirtelen nyomáscsökkenésről azonnali figyelmeztetést ad segíti a súlyosabb balesetek megelőzését Az előírt guminyomás fenntartása garantálja a jó vezetési tulajdonságokat és a jármű stabilitását Az előírt guminyomással közlekedő autó kevesebb üzemanyagot fogyaszt Az előírt guminyomás mellett a gumiabroncs kopása is egyenletesebb, futásteljesítménye megnő.




Tekintse meg korábbi híreinket : Hírarchívum
Gumiabroncs márkák
Continental | Dunlop | Fulda | General Tire | Goodyear | Michelin | Pirelli | Hankook | Uniroyal | Laufenn | Vredestein | Sava
Alutec könnyűfém keréktárcsák
13" 14" 15" 16" 17" 18" 19" 20"